3 fejl du begår på dit website

… og hvordan du fikser dem!

 

fejl 1 – for brede tekster

En klassisk fejl om læsbarhed på nettet. Hvis du laver dine tekstbokse for brede og dermed dine linjer for lange, så vil din læsers øjne have ganske svært ved at fokusere på teksten, og du mister læseren undervejs. Det er altså ikke en æstetisk beslutning men drejer sig udelukkende om din sides læsbarhed. Den optimale linje længde er 50-60 tegn inkl. mellemrum (“Typographie”, E. Ruder). Nogle mener dog, at linjerne må strække sig op til 75-85 tegn inkl. mellemrum – det må vist være en smagssag, mine linjer er f.eks. 85 tegn og det synes jeg er tilpas (På større skærme end 13″ er de dog længere; en lille to-do til mig, tak 😂). Ved du hvor lange dine linjer er? Tjek længden her.

Sådan fikser du fejlen:
1. Hvis du bruger en ‘builder’ som f.eks. Divi til WP eller Squarespace, så lav dine rækker om til f.eks. 1 lille, 1 stor og 1 lille for at skabe luft i kanten af dit design. 

2. Hvis du kan en smule kode, kan du f.eks. bruge fixed width eller max width på din tekstboks. Google kan finde en god guide herpå.

fejl 2 – skrifttyper

Skrifttyper er, ligesom farver, en stor del af både virksomheder, bloggere og privatpersoners branding. Det fortæller en del om hvilke signaler afsenderen gerne vil sende – ligesom tøj eller hår. Hvis man intet ved om skrifttyper, kan det dog være relativt nemt at falde i en fælde.

De tre fejl jeg ofte ser og hvordan du løser dem:

1. Din skrifttype er ulæselig
Løsning: Vælg en anden font. Det kan godt være, at det ser hammer sejt ud, men hvis ingen reelt kan læse din tekst – ja, så er det altså ikke dét værd. Husk at ældre skrifttyper (Med serif) kan være svære at læse online og frarådes at bruges i f.eks. apps. 

2. Du bruger mere end 3 skrifttyper på dit website
Løsning: Den gyldne regel om antal skrifttyper på ét website svinger lidt mellem 2-3 afhængigt af, hvem du spørger. Hvis du bruger flere, så skær ned til 3. Husk at skabe et hierarki mellem dine skrifttyper, så du f.eks. kun bruger en af dem til overskrifter, en til brødtekst og en til pynt (som f.eks. tallene i dette indlæg, som er min egen håndskrift)

3. Din skrifttype kommunikerer et andet budskab end din tekst
Løsning: Kunne du forestille dig at læse en alvorlig artikel skrevet i Comic Sans? Eller Papyrus? Nej vel? Hvis du gerne vil kommunikere noget alvorligt eller seriøst, så vælg en skrifttype som repræsentere netop dette (F.eks. Baskerville). Samtidig så er der et par skrifttyper, som er no-go at benytte sig af: Comic Sans, Papyrus, Brush Script, Bradley Sans og sikkert endnu flere endnu (Bryd “reglerne” hvis det giver mening, det er derfor de er lavet 😇).

 

fejl 1 – mangel på whitespace

Ved du hvad jeg mener, når jeg siger, at et website har svært ved at trække vejret? Det jeg mener er, at det mangler whitespace – den rene, tomme luft rundt om et design. Den tomhed som faktisk skaber designet og får dit øje til at fokusere på dét som er vigtigt – indholdet! Mange websites overfylder deres design, propper og pakker alt ind på korte sider og for lidt plads. Sandheden er, at vi er ikke bange for at scrolle og så længe vi kan se, at der kommer mere indhold, ja så scroller vi videre. Derfor er det helt absurd at komprimere alt indhold ned på mindre. En af de helt store forskelle ved at have fokus på whitespace, er at dit website ser mere professionelt og veldesignet ud – folk har lyst til at blive hængende på dit website. Og dette kan potentielt skabe flere kunder – win/win.

 

Sådan skaber du mere whitespace:

1. Sorter i dit indhold, spred det ud og fordel det med en god portion luft imellem 

2. Brug tid på at arbejde med dine margins, image padding og linjehøjde. En lille ændring i f.eks. margin-width kan skabe underværker for din whitespace.

3. Et pragteksempel på brug af whitespace (Og negativt rum) er Apples hjemmeside. Kig for inspiration.

Brug for hjælp? Skriv til mig.